مطالب کاربردی برای مادران

چه خوراکی‌های گاز معده کودک را افزایش می‌دهد؟ چه خوراکی‌های گاز معده کودک را افزایش می‌دهد؟

1398/7/20 11:50
نویسنده : mamani
85 بازدید
اشتراک گذاری

یکی از مشکلاتی که والدین با کودک بعد از شروع غذای کمکی دارند، افزایش گاز معده است. گاهی افزایش گاز معده کودک می‌تواند برای او آزاردهنده باشد و این قطعا به نوع مواد غذایی که در طول روز مصرف می‌کند، ربط دارد. بنابراین بهتر است خوراکی‌هایی که باعث گاز معده کودک می‌شود، بشناسید.
لوبیا
لوبیا یکی از مهم‌ترین خوراکی‌های در ایجاد گاز معده چه در کودکان و چه در بزرگسالان است. در نوزادانی که شیرمادر مصرف می‌کنند، رژیم غذایی اگر حاوی مقدار زیادی لوبیا باشد، بدون شک ایجاد گاز معده در نوزاد می‌کند. در مواردی که نوزاد از شیر مادر استفاده می‌کند باید میزان مصرف لوبیا را تعدیل کنید. زمانی که می‌خواهید لوبیا را وارد رژیم غذایی کودک کنید، حتما دقت کنید که انواع لوبیا را شامل شود و تنها یک نوع لوبیا نباشد. با این روش می‎توانید بفهمید که کدام یک از انواع لوبیا باعث گاز معده در کودک می‌شود. بهتر است از مصرف کنسرو لوبیا خودداری کنید چون می‌تواند گاز معده را به شدت افزایش دهد.
 
کلم
درست مانند کلم بروکلی، کلم نیز گوگرد زیادی دارد. این امر باعث می‌شود مقدار گازهای بد بوی معده در کودک بیشتر شود. کلم جزو سبزیجات بسیار سالم برای کودک است و مصرف آن در مقادیر متوسط در رژیم غذایی کودک ایده بسیار مناسبی است.
محصولات لبنی
حتی اگر کودک شما به لاکتوز حساسیت نداشته باشد لبنیات می‌تواند باعث ایجاد گاز معده در کودک شود. اگر دقت کنید کودک بعد از مصرف شیر یا هرکدام از فرآورده‌های شیر دچار گاز معده می‌شود این اتفاق به دلیل کند شدن هضم فرآورده‌های لبنی در بدن کودک می‌افتد. نوزادانی که عمدتا شیر گاو مینوشند از یبوست رنج می‌برند. این منجر به افزایش انسداد گاز معده می‌شود. مصرف آب فراوان یکی از راهکارهای رفع گاز معده در کودک است. اما اگر فرزندتان دچار عدم تحمل لاکتوز است بهتر است با پزشک مشورت کنید. پزشک شما می‌تواند مکمل‌هایی را پیشنهاد دهد.
گل کلم
گل کلم گیاهی است که سرشار از ویتامین و مواد معدنی ضروری است. با این حال درست مانند کلم بروکلی و کلم یک ماده غذایی است که به ایجاد گاز معده در کودکان شناخته می‌شود. این به دلیل وجود ترکیبات گوگردی در این سبزی است. احتمال دارد کودک شما بعد از خوردن مقدار زیادی از این سبزی دچار گاز معده شود. اعتدال کلید تغذیه سالم در کودک شماست. بهتر است مانند کلم بروکی از گل آن استفاده کنید و ساقه‌ها که ایجاد گاز بیشتر می‎‌کنند کنار بگذارید.


کلم بروکلی
این سبزی مغذی نیز میتواند در کودک ایجاد گاز کند. این گیاه دارای ویتامین‌ها و مواد معدنی ضروری است اما همچنین می‌تواند گاز معده ایجاد کند. بنابراین هنگام استفاده از کلم بروکلی برای بچه‌ها بهتر است فقط از گل آنها استفاده کنید. این گل‌ها برای کودک شما خواص مغذی بیشتری داشته و احتمال گاز معده در آن کمتر است. میتوانید از ساقه‌های کلم بروکلی برای تهیه سوپ استفاده کنید.
 
نخود فرنگی
درست مانند لوبیا، نخودفرنگی نیز حاوی مقادیر زیادی فیبر است. آنها همچنین حاوی الیگوساکاریدهای غیرقابل هضم هستند. هر دو این مواد عامل ایجاد گاز معده در کودک هستند. نخودها به دلیل ایجاد گاز بد بو معروفند و به همین دلیل بهتر است نوزادان از خوردن آن خودداری کنید. نخود فرنگی و سایر انواع مانند عدس به دلیل داشتن حجم زیادی گاز روده بهتر است در رژیم غذایی نوزادان کمتر استفاده شوند.


قارچ
اضافه کردن قارچ به رژیم غذایی کودک ایده بسیار خوبی است. با این حال این گیاه پرخاصیت میتواند منجر به تشکیل گاز روده در کودک شود و این به دلیل وجود مقداری فورکتان و رافینوز در آن است. در مقادیر کم این خوراکی ایجاد گاز نمی‌کند با این حال در وعده‌های غذایی بزرگ مانند سوپ و پاستا می‌تواند ایجاد مشکل کند.


پیاز
پیازی یکی دیگر از سبزیجاتی است که میتواند باعث ایجاد گاز در کودک شود. این به دلیل سطح بالای فروکتانهای موجود در آن است. وجود پیاز خام در مقادیر زیاد در رژیم غذایی کودک میتواند باعث نفخ و گاز شود. به همین دلیل کاراملی شدن پیاز هنگام پخت و پز گزینه خوبی است. اگر کودک شما از گاز زیاد و نفخ زیاد پیاز رنج می‌برد سعی کنید به او چای زنجبیل بدهید. بیشتر بخوانید: فواید خوردن پیاز در بارداری


مارچوبه
مارچوبه اسیدفولیک زیادی دارد و به همین دلیل در رژیم غذایی کودک گنجانده می‌شود اما از سوی دیگر این گیاه باعث گاز معده و روده می‌شود. بدون شک با وجود مواد مغذی فراوانی که در این گیاه است نمی‌توان آن را از رژیم غذایی کودک حذف کرد فقط باید مصرف آن را در حد تعادل نگهداشت.
 
نوشیدنی‌های گازدار
نوشیدنی‌های گازدار حاوی فروکتوز هستند و حتی ممکن است سوربیتول داشته باشند. دادن این مواد به کودک می‌تواند منجر به گاز روده شود. یکی از رایج‌ترین نوشیدنی‌های گازدار سوداست. آب میوه و نوشیدنی‌های مصنوعی هم می‌تواند حاوی فروکتوز بوده و در نتیجه ایجاد گاز کند.
چگونه از ایجاد گاز معده در کودک پیشگیری کنید


نوزدانی که هنوز شروع به چهاردست و پا رفتن نکرده‌اند بیشتر مستعد گاز معده هستند. در این حالت شما باید به نوزاد کمک کنید زودتر این گاز را دفع کنید. برخی از راه‌هایی که می‌تواند به کودک در پیشگیری از گاز جلوگیری کند شامل موارد زیر است:
به آنها یاد دهید خوراکی‌ها را در حجم کوچکتر گاز بزنند.
به آنها یاد دهید مواد غذایی را کامل بجوند.
غذاهای نفاخ را به تدریج در رژیم غذایی‌شان قرار دهید.
لوبیای خیس نخورده به کودک ندهید.
از دادن غذاهای نفاخ به کودک به هیچ عنوان خودداری نکنید زیرا این مواد مغذی مورد نیاز کودک است و برای رشد و نمو او لازم است.

 

پسندها (1)

نظرات (0)