مطالب کاربردی برای مادران

نوزاد از چند ماهگی مادر و پدرش را می شناسد؟

1398/7/14 10:41
نویسنده : mamani
42 بازدید
اشتراک گذاری

این سوال بیشتر والدین است. اینکه چه زمانی فرزندشان چهره آنها را به خاطر می‌سپرد و این حس اعتماد شکل می‌گیرد؟
نوزاد اول از همه مادرش را می‌شناسد
محققان معتقدند نوزاد از دو روزگی می تواند چهره مادرش را تشخیص بدهد. البته این آشنایی خیلی سریع و آنی نیست. وقتی مادر در روزهای اول چشم در چشم فرزندش نگاه می‌کند نوزاد می‌تواند به او خیره شود و نشانه ها و مشخصاتی از ظاهر مادر مثل رنگ مو، رنگ چشم، عطر و بوی بدن و حتی صدای مادرش را بشناسد. نوزاد از دو روزگی تا دو ماهگی هر روز بیشتر با ظاهر مادرش آشنا می‌شود. نوزاد بوی مادرش را هم می‌شناسد. نوزاد از همان لحظه‌ای که به دنیا می‌آید بوهای مختلف را می‌شناسد . یکی از نشانه‌هایی که نوزادان با کمک آن مادرشان را می‌شناسند، همین بوست. از نظر یک نوزاد بوی مادرش بهترین بوی دنیاست و از ۶ روزگی می‌تواند آن را تشخیص بدهد.

نوزاد از چه زمانی پدرش را می‌شناسد؟
با اینکه هیچ مدرک علمی درباره اینکه چه زمانی نوزاد پدرش را می‌شناسد اما با این حال، اعتقاد بر این است که نوزادان صدای پدرشان را از رحم تشخیص و پاسخ می‌دهند. به همین دلیل، بسیاری از پزشکان توصیه می‌کنند که پدران و مادران در دوران بارداری با جنین خود صحبت کنند. نوزادان با بینایی مبهم به دنیا می‌آیند و با گذشت چند هفته و بعد از تشخیص چهره مادر، کم کم می‌توانند چهره پدرشان را به خاطر بشناسند و هر بار که او را می‌بینند به یاد بیاورند. این شناخت ممکن است از ۵ هفته بعد از تولد تا ۸ هفتگی یعنی در ماه دوم شکل بگیرد.اما موضوعی که همه پزشکان و محققان بر سر آن توافق دارند این است که نوزاد از سه ماهگی به بعد کاملا مادر و پدرش را می‌شناسد و می‌تواند آنها را در یک جمع غریبه تشخیص بدهد.


چند راهکار مهم برای ایجاد ارتباط بین پدر و نوزاد
نوزادتان را در آغوش بگیرید
با نوزادتان مثل کسی برخورد کنید که می خواهد شما را بشناسد. پس با ملایمت نوزاد را بغل بگیرید. آغوشی که که شامل تماس پوست شما با پوست نوزاد باشد. بهتر است نوزاد را در اغوش بگیرید و راه بروید و با او صدای آرام صحبت کنید یا برایش لالایی بخوانید.


با نوزاد بازی کنید و حرف بزنید
با نوزاد صحبت کنید و صداهایش را تقلید کنید. اینها اولین قدم‌های برقراری ارتباط با اوست. نوزادان بازی کردن را هم خیلی دوست دارند. بازی و صحبت با نوزاد شما را یک قدم به او نزدیکتر می‌کند.

رابطه بین پدر و نوزاد، بازی کردن پدر با نوزاد
در شیردهی سهیم شوید
اگر نوزداتان شیر مادرش را می‌خورد می‌توانید کنارشان بنشینید و با او صحبت کنید. بعد از شیر خوردن هم می‌توانید به آروغ زدنش کمک کنید. اگر شیر خشک می‌خورد می‌توانید هر چند وقت یک بار پدر به جای مادر به نوزادش شیر بدهد. وقتی نوزاد به چهره پدرش خیره می‌شود کم کم او را می‌شناسد.


در نگهداری نوزاد نقش داشته باشید
می‌توانید چند ساعت در روز از نوزادتان مراقبت کنید. مثلا پوشکش را عوض کنید. مراقبت از نوزاد باعث به وجود آمدن فرصتی مناسب برای ایجاد پیوند و برقراری ارتباط عاطفی می‌شود. سعی کنید در این زمان با او ارتباط چشمی، داشته باشید و مدام با او حرف بزنید.


نوزادتان را بخوابانید
نوزاد زمان خواب به چهره کسی که او را در آغوش گرفته و برایش لالایی می‌خواند، زل می‌زند و کم کم به خواب می‌رود. همین نگاه خیره باعث می‌شود چهره پدرش را به خاطر بسپارد.

پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!

نظرات (0)